Cronic Pain

Som ni kanske vet så lider jag av en kronisk sjukdom som har namnet fibromyalgi. 
Fibromyalgi är en smärt sjukdom som drabbade oftast får i 40-50: Årsåldern. 2-4% av befolkningen drabbas och 9 av 10 är kvinnor. 
Sjukdomen har under många årtionden påståtts vara psykisk, men det har faktiskt kommit fram att det inte stämmer. Det är alltså en fysisk sjukdom. 
Sjukdomen orsakar smärta i kroppen som ofta förflyttar sig till olika kropsdelar, också i leder. Men sjukdomen för också med sig andra saker som t.ex. Sömnsvårigheter, depression, somningar ch stickningar och så mycket mycket mer.
Det tar länge att få en konstaterad diagnos och Vänte tiden är väldigt jobbig. 

Min historia:
Mamma har alltid sagt att jag ör en typisk fibromyalgiperson. 
Då jag gick på åk 8 så hade jag börjat få smärta i hela kroppen ryggen och armarna var nästan värst. Jag gick till läkare efter läkare och de sa bara att "ta denna medicin" osv. Jag gick på fysioterapeut och fick veta att jag har scolios (sned ryggrad). Ibland fick jag så ont i kroppen att det rubbade min sömn, att jag inte kunde stå och att jag inte kunde konssentrera mig pga. Smärtan. Jag vände mig men gick ändå till doktorer med ytterligare fel.
Mycket annat har hänt under samma tid som detta, men smärtan tog ändå över mig. 
I höstas så gick jag till en läkare med ett annat problem. Han kollade på samma gång upp några punkter i min kropp. Det tog otroligt ont då han kände på dem. Han sa att "du har fibromyalgi", jag frågade gång på gång "är detta verkligen en diagnos?" Och han svarade gång på gång "JA!", jag blev trots allt lycklig över att äntligen ha fått en diagnos efter över 3 års väntan och han skrev ut en medicin. Medicinen fungerade tyvärr inte... 
Efter några månader gick jag till en annan läkare med ett annat problem. Hon sa att "han är från ett annat land, där de har andra system. Så han skulle inte ha fått ge mig den diagnosen efter som att han inte är expert." Jag blev helt oförstående, vad spelar det för roll? Diagnosen ändras väl i te av en annan läkare?
Jag blev skickad till en fysiatiker efter några veckor och ja, det blev så att jag betalade typ 40€ för att få samma diagnos igen. Men nu är det verkligen bekräftat att det är fibromyalgi i alla fall.
Hon gav mig en medicin som skulle fungera mot 2 saker. Bl.a. Fibromyalgi. 

Nu då jag är i Sverige så står och går jag hela tiden och på kvällarna så känns det som att man håller på att dö av smärta, speciellt i fötterna. Dessutom så har jag alltid värk i ryggen så det hjälper ju inte. Men jag köpte idag en fotsalva med mentol i så får se hur det går med det.

Att ha fibromyalgi är jobbit på alla sätt och vis, men det är något som man får leva med. Mediciner byts, läkare ger ut överdoser men man får bara kämpa vidare. 

Kommentarer

Populära inlägg