Skönheten i nuet

Hej!
I går fick jag besök av min bror och hans familj. Så fint att ha stunder när man bara sitter och pratar med sina syskon. Man märker att man växer upp och hur viktiga syskonen är, och familjen för den delen. Man delar liksom sin uppväxt tillsammans och det är dessa 4 syskon som funnits där, i samma hem, i samma miljö och det betyder så mycket för mig att få dela mitt liv med dem och växa upp tillsammans.
Sen så är det också fint att se hur mina syskon finner sin andra halva, hur de bildar familj, att se syskonbarnen växa. Att få sitta och diskutera och planera med familjen som växer. Jag har på något vis fått 3 extra syskon genom mina syskon och oj vad glad jag är över att få hitta på saker och ting tillsammans. Att dessutom ha 5 syskonbarn och ett 6:e på väg så är något av det roligaste man kan vara med om.
Vi gick lite på stan sen före jag gick till fg. Vi formade vad vi ville av lera och det fick bli vad man gjorde och sen så knådade vi ihop vår lera igen. Riktigt terapeutiskt. Sen så fick jag skratta mycket där och det är ju alltid ett pluss.
Gick på stan och sökte julklappar och jag tror att jag nästan har koll på läget nu, yay!
Gick hem via mig och sen till en mycket god vän för att gå ut på en lite längre promenad. Så fint att ha en vän som henne att dela tankar och berättelser med! Hon introducerade mig efter promenaden till ett av de absolut godaste kvällsmålen som jag någonsin ätit. Och glögg var ju en obligatorisk del eftersom att det var sista gången som vi träffades före jul.
När jag gick hem så kunde jag inte annat än att se på all underbar julbelysning runt mig. Det varma ljuset från julbelysningen i kontrast med mörkret är något av det mysigaste som jag vet, bara snön som saknades denna gång. Minns så tydligt från när jag studerade i jeppis att jag var utanför en affär en kväll före jul och gatubelysningen hade ett varmt gult sken och stora snöflingor virvlade ner runt omkring mig. Det var något magiskt med att stå där just då.
Jag packade till sena timmar före jag somnade i min rutiga flanellpyjamas.
Morgonen kom och jag drog mig upp ur min säng och gick till fg, bara för en stund men jag möttes som vanligt av så fina människor och ja, det gläder mig att få vara där. Saknar dem redan men jag vet att jag får träffa dem efter jullovet igen.
Mötte upp mina föräldrar i stan och åkte med dem till min gudmor och hälsade på. Det var en fin kaffestund tillsammans sådär före jul. Sen så körde vi till min lägenhet med ett skåp som ska fungera som mitt skrivbord. Äntligen kom det dit, det blir mer och mer som jag tänkt mig för jag har haft få möbler där hittills. Det är en process det där med att få det som man vill. Sen åt vi på en restaurant före vi åkte norrut.
När man stannar upp och andas så lägger man märke till skönheten som finns i nuet. Alla dagar är inte bra, (verkligen inte), men det betyder inte att allt det vackra har sagt adjö och emigrerat till en annan värld. Det finns alltid något att vara tacksam för, något vackert i nuet, ett ljud, en syn, en känsla eller något annat. Jag vill se det vackra i att leva, det är inte lätt men jag vill verkligen försöka.


Kommentarer

Populära inlägg