Att svänga sina tankar.

Ni vet en sån dag när man bara vill skrika men får ingen luft ur sig. När man vill springa bort från allt men benen ger vika och vilken sekund som helst så faller du ihop. När du vill göra allt i din makt för att tappa bort dig i dina egna tankar men det räcker inte. När känseln somnar och vad du än gör så vaknar den inte. Den sover men drömmer mardrömmar och du tvingas vara där och se på för du kan inte fly, du kan inte fly från dig själv. Hur du än sparkar, slår, skriker och biter så kan du inte fly.
Vissa dagar är värre än andra, på olika sätt kan dagar vara sämre. Man tror att man nått botten och att det inte kan bli värre men livet visar en återigen att man har fel. Det finns en till botten, det finns flera bottnar som är mycket djupare och du har bara nått en ny våning. Djupt där under finns ett system som du inte vet någonting om. Rädslan ringlar sig runt omkring dig och du dras åter igen djupare ner.
Tänk om det är såhär som det kommer att vara, för evigt? Tänk om det bara blir värre, igen? Tänk om det är något som är riktigt fel, att läkarna haft fel, att det kommer att bli värre och att denna utredning är alldeles för sent ute. Att det är försent att göra något, att det är såhär jag ska leva. Att mitt liv består mer och mer av smärta för varje dag som går.
Det här är en del av allt som pågår just nu i min kropp och i mitt huvud. En stor hjälplöshet som snurrar runt mig. När jag inte klarar av att sitta i en buss utan att hålla på att bryta ihop, då känns det extra tungt.

STOP!

Hur kan jag nu svänga dessa tankar och känslor? Jag menar trots värken och allt annat så finns det väl något gott. Lista på 10punkter just nu: 1. Jag lever och andas, min kropp har inte gett upp. 2. Jag har underbara människor runt mig. 3. Jag har tak över mitt huvud. 4. Mina mänskliga rättigheter existerar. 5. Jag bor i ett av de tryggaste länderna på vår jord. 6. Jag har klarat av att handarbeta en tid emellan den värsta värken. 7. Jag får lyssna på musik och musicera. 8. Jag har tillgång till rent vatten. 9. Jag har och har haft möjlighet och rättighet till att studera. 10. Jag är påväg framåt, upp ur denna grop och kommer aldrig att ge upp.
Ibland måste man stanna upp, hur kämpigt det än är så måste man ibland ta en paus, skriva av sig och tänka i tacksamhet på vad man har. Det jag har i mitt liv är ingen självklarhet och det är inte ditt liv heller.
Jag ska klara av detta, jag ska lyssna på min kropp men tänker inte låta den ta över. Jag har ett liv, det har du också. Vissa saker är extra tungt men det finns också roliga ting här i livet. Jag ska försöka att ta en sekund i taget nu och minnas att andas. Det går om. Allt har sin tid.

Kommentarer

Populära inlägg