Fast i en ankdamm

 Stress stress stress. 

Helgen gick fort förbi och jag är tacksam över att lördagen faktiskt blev en ledig dag för min del. Så skönt att få sitta med min sticksöm bredvid J framför en bra film. Det är så som jag vill spendera min lediga kvällar. 

Vaknade i morse och såg meddelande om att vi på tisdag ska kunna prata om en drog eller dylikt framför klassen PÅ FINSKA. Panik från första stund. Dessutom ska en sida text om drogen skrivas på finska. Jag kan meddela er att finska inte är min starka sida så dethär ger mig ännu mer stress i min lilla bubbla som kokar över. Jag satt i kväll och skrev texten medan jag lyssnade på finskspråkiga dokumentärer och dylikt gällande rusmedlet som jag valt. Fick klar texten men måste se över den före jag lämnar in den + att det ska skrivas några frågor. Är mest nervös nu inför att prata finska, speciellt när det gäller ett ämne jag knappt kan prata om på svenska. 

All tankar går tillbaka till alla skolår som jag läst finska och ändå kan jag inte språket. Jag och många jag känner har uttryckt en stor osäkerhet och rädsla över att inte behärska finskan. En rädsla för att göra fel som jag tror att föds i att vi blir tillsagda att gramatiken är viktigast redan från lågstadiet. Jag vet inte hur många gånger jag och mina vänner pratat om hur tungt det är att inte kunna kommunicera med människor i vårt eget land pga. språkbarriären. En slags avund på personer som har en tvåspråkighet eller allmänt lättare att lära sig finskan. 

Det är så svårt att inte dras mitt itu när samhället både tycker att vi finlandssvenskar ska visa att vi faktiskt existerar, men på samma gång prata, prata, prata finska för att lära oss. Det känns som en omöjlig ekvation. Jag är glad och tacksam för mina rötter, jag är lycklig som får kalla mig finlandssvensk. Jag önskar bara att det inte var såhär svårt. Vissa dagar känner jag mig som den mest finländska finländaren och andra gånger som en utstött minoritet. Ibland vill jag flytta till något annat nordiskt land under en kortare tid, bara för att komma bort ifrån denna språkbarriär. Men jag tror inte det finns något rätt svar här. 

Så jo, min skolsöndagkväll slutade med skräll huvudvärk och en stor rädsla över att aldrig lära mig finska. Inte som jag planerat min söndag men ibland blir det såhär.

(pinterest)



Kommentarer

Populära inlägg