Julen 2020

 Dagarna går och nu återstår en knapp vecka av mitt jullov. Jag fick fira jul hemma med familjen men i grupper. Vi är nämligen 19 (?) i närfamiljen så vi kunde inte vara alla på samma plats samtidigt men det löste sig helt okej trots allt. Jag var hemma hemma efter skolan och till juldagskvällen. Julafton firades relativt normalt. Vi åt lunch hos min farmor som bor under samma tak, precis som vi brukar. Sen kollade jag på kalle ankas jul vilket såklart hör till julen i Österbotten. Sen på kvällen blev det paketöppning och jag kan meddela er att jag inte hade någon aning om vad jag skulle få under granen. Jag tycker att det kändes skönt att vi i familjen minskat på julklappar som bara köps för att köpas. Stickade vantar och sockor fick jag av min farmor som hon stickat. Så värdefull julklapp och vad vore julen utan stickade sockor? Sen brukar jag och min lillebror alltid ge varandra julklappar som for oss båda att gapskratta denna gång blev det en parkeringsbricka och en muminfickkniv till mig och badankor med munskydd på till honom inpaketerat i tidningspapper och in i en stor låda. Så fantastiskt att få skratta sådär mycket på julaftonskväll. Fick te som alltid är extra uppskattat, ett presentkort, en liten träskyllt att ha på väggen, två små porslinsdjur som är min mammas gamla. En pyjamas fanns det också där till mig. Fick lite till också under julgranen men ganska långt var det det där. Sen till min stora glädje och helt oväntat så fick jag en alldeles egen violin! Jag har spelat violin i princip hela livet. Tog lektioner i kanske 12 år (?). Vi har 5 av 7 i stjärnfamiljen tagit violinlektioner och nu fick jag äntligen en egen violin. Tusen Tusen tack!

Jag och min bästa vän köpte julklappar åt varandra redan kring black friday och det var sådant vi själv valt ut och vet att vi kommer att använda. Jag fick en vintage emaljmugg från Etsy som är helt drömmig! Har velat ha en emaljmugg att ha när jag är ute i skogen men har inte funnit den perfekta före nu. 

Av J fick jag en underbar son de flor linneklänning som jag velat ha i minst 3 år vid det här laget men de är så dyra så jag har inte vågat slå till, men nu fick jag den perfekta klänningen av J. Så tacksam! För er som inte vet är son de flor ett etiskt märke som tar vara på både miljön och arbetarna. Klänningarna är tidlösa och i hög kvalitet och kan användas i generationer. Så lycklig att äntligen ha en egen!

Vi hade med syskonen diskuterat om julklappar tidigare för att minska på småsaker och utgifter. Vi är väldigt bra på att slå ihop oss om gåvor till födelsedagar, högtider och andra dagar där gåvor vill ges. Så i år slog vi ihop oss och gav lite större saker tillsammans istället för en massa smått. Jag hade till min systerdotter som är mitt fadderbarn köpt ett Mumin mjukisdjur som jag stickade en tröja till och virkade en mössa och halsduk. Så roligt litet projekt! 

Åt mamma och pappa hade vi syskon gjort en fotobok av bilder som är tagna mellan 2012-2020. Den blev så fin och föräldrarna blev glada! Sen stickade jag en ny disktrasa åt min farmor.

På juldagen blev det julmat med halva familjen och sedan åkte jag me J till hand familj. Här kommer vi säkert vara ett par dagar ytterligare och bara ta det lugnt. En lite annorlunda jul men med många fina stunder. Jag saknar Momi och hennes syster väldigt mycket, de två som jag mist under 2020, Sedan saknar jag släkten i södra Finland. Jag och min bästis träffade varandra för första gången sedan augusti och det kändes så konstigt att stå med över 2 meter ifrån varandra, utomhus och använda munskydd, dessutom var det bara ett par minuter som vi såg varandra. Hoppas att vaccinationerna fungerar nu och att coronakrisen börjat gå mot ett slut. Jag vill våga leva igen och träffa de som betyder mest för mig. 

Ta hand om varandra och så hörs vi här snart.

Kommentarer

Populära inlägg